Een gewone dag van het leven in Ayacucho - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Lies Vroom - WaarBenJij.nu Een gewone dag van het leven in Ayacucho - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Lies Vroom - WaarBenJij.nu

Een gewone dag van het leven in Ayacucho

Door: Lies de Vroom

Blijf op de hoogte en volg Lies

26 Juli 2008 | Peru, Ayacucho

Lieve familie en vrienden, ik woon inmiddels 2 weken hier en ben al aardig gewend...al hoewel, het is toch wel heel anders als in Nederland.In mijn volgend bericht ga ik meer over mijn werk vertellen...dan zijn mijn collegaÇs (moeilijk leesteken hoort hier volgens de compu...gelukkig heb ik wel gewone haakjes) uit hun zomerslaap ontweken...deze rust hebben ze ook nodig. Ik sta des ochtends om een uur of 8 op. Dan ga ik met een handpersje limoentjes en sinasappels persen (heb nu geen muisarm, maar een persarm) om mijn dagelijkse portie vitamine c te nuttigen. Vervolgens maak ik mijn fruitontbijt met super fruit, probeer steeds nieuwe vruchten...die ik graag naar Nederland wil exporteren...echt super. Dit ontbijt nuttig ik in de zon in de binnentuin..hier drink ik nescafe bij...en dat in een land met zulke goede koffieplantages. Intussen leer ik Spaans...gewoon onregelmatige werkwoorden opdreunen. Het fruit en de groente haal ik op de markt, waar ik natuurlijk wordt opgelicht, maar ze hebben wel het beste fruit. Daarna ga ik kijken bij de moeders of heb ik een vergadering. Daarna (12 uur) heb ik altijd wel een boodschapje...fotoç ontwikkelen, postkantoor...alles (voor mij) op loopafstand. Ben tegen die tijd toe aan een lunch (meestal thuis met weer mijn Spaans voor mij). Volgende week begin ik met les. Des middags weer werken en daarna na mijn super sportschool (bij mij aan de overkant). Kan Sportschool Putten nog iets van leren. Super apparaten, alleen de spinning (4 keer per dag, behalve op zondag) is snel vol. Je moet je op tijd inschrijven, anders heb je geen fiets. De spinning is in een soort lichtsauna. De Spaanse muziek is zwepend en als het harder moet, laten ze de lichten knipperen. FF rustig is in het donker. Despacio klinkt ook heel anders...als tandje eraf. Daarna ga ik naar de sauna...vooral om warm te douchen....thuis heb ik alleen een koude douche, wat niet super is. Daarna iets eten..meestal kook ik zelf. Maar er zijn heel vaak uitjes met collegas en andere vrijwilligsters of afscheidsfeestjes...meestal bij de Italiaan...die echt Hollands smaakt...wel een beetje raar. Je wordt heel snel opgenomen in de groep...ook al ben ik verreweg de oudste. Het leven is hier niet met wie je bevriend bent, je bent er gewoon.Ga overigens niet mee naar de disco, wat de anderen wel doen.In het week-end rennen en winkelen. Heb 2 nieuwe brillen gekocht, omdat uit de ene steeds mijn glas viel en de andere een opdonder gehad had. Denk dat ik een handeltje ga beginnen in multi focale brillen...ik heb mijn ticket er al uit. Kan ook eigenlijk niet meer mijn nagels zelf knippen..kan die tijd beter besteden aan Spaans. Wie kan me effen mailen wat likdoorn in het Spaans is. Wel altijd vroeg donker en de electriciteit valt welles uit. Ik mis nog een leeslamp...moeilijk zoeken hier in de winkels...ik heb de lampenstraat nog niet gevonden...alle winkels zijn hier namelijk per straat geordend. Heel veel mensen vragen me, waarom ik vrijwilliger wordt in Ayacucho en dan vertel ik altijd het verhaal van Hamadou. Ik heb ook buddyzorg in Nederland geprobeerd. Ik had een klant met HIV, problemen op alle vlakken, maar hij had thuiszorg, een schoonmaakster, een vrouw voor de administratie, 4 dagen opvang en creatiefwerk in het Flevohuis en dan ik ook nog. En dan kon hij ook nog boos worden, als ik met iemand anders praatte. Hij bracht me altijd in de problemen bv door een fles wijn te stelen bij Afrika-Afrika..waardoor ik bijna op het politiebureau had gezeten. Tijdes de mei vacantie (toen helaas net zijn beide benen eraf waren gezet en ik in Turkije was) is hij overleden. Al met al heb ik ook geprobeerd om als vrijwilligster in Nederland mijn plek te vinden. Nu eerst maar eens proberen hoe het hier gaat. Ga nog kijken of ik fotoçs kan plaatsen..anders houden jullie ze tegoed voor de volgende keer. Liefs Lies

  • 27 Juli 2008 - 02:12

    Maartje:

    Hoi lieve mam,

    klinkt als een lekker leventje! geniet ervan!
    Veel liefs

  • 28 Juli 2008 - 09:08

    Laura:

    Ha die Lies,klinkt allemaal wel super. Gelukkig ook genoeg te doen en mensen om je heen, zodat je familie en vrienden niet zo zo missen. Ben wel benieuwd wat dat werken nu is, maar ik begrijp dat we dat de volgemde keer horen. Keri en ik zitten ook op een super plek, in Olympos, boomhutten en houten huisjes en mensen uit de hele wereld. Jong, oud, hip of niet, dus helemaal leuk voor Keri. En de beste klimmer van Turkije is er! Met z'n vader aan wie hij mij probeert te koppelen, zucht ik wordt oud. Helaas kan Keri niet meer klimmen door een klimongelukje, maar iedereen vind dat zo erg dat ze vreselijk haar best doen om haar te vermaken. Boottripjes enzo kan wel, dus we hebben veel plezier.
    Heb de huurders van je huis ontvangen, prima mensen dus geen zorgen.
    Spreek je weer,
    Laura

  • 29 Juli 2008 - 15:34

    Harm:

    Lieve mam,
    Even een berichtje vanaf FairFood. Vond het fijn je gister ff te horen en ben blij dat je het leuk hebt.
    Liefs,
    Harm

  • 29 Juli 2008 - 19:42

    Marian Coopmans:

    Ha Lies. Ik probeer je ook een beetje te volgen. Likdoorn is "ojo de pollo'of "callo". Nog een kleine week en ik zit ook in Peru. Hoop je inCayacucho te ontmoeten binnenkort. Succes met je vrijwilligerswerk.

  • 02 Augustus 2008 - 08:56

    Jolanda:

    hallo Lies

    Het gewone leven daar is zo beroerd nog niet,lekker fruit en zon en je kan alles doen waar je van houdt.
    Hier gaat het ook goed, ben veel bezig aan het huis ,het wordt steeds mooier, veel doen en af en toe ga ik fietsen met de club.
    Hebben vorige week weer een leuke tocht gemaakt en daarna gegrilld op een dorpsplein onder de bomen ,want het is hier warm.
    Allemaal duitse worsten en heb niets gegeten, het was zelfs gratis maar ik vind het niet lekker.vandaar dat ik zo slank ben zeiden ze.
    De kaffee mit Kuchen is beter hier.
    Jij doet meer aan je spaans als ik aan duits maar ik zeg steeds van ,in de winter maar, dan heb ik meer tijd, smoesjes natuurlijk.
    Ben ook mijn verjaardag aan het voorbereiden.
    Volgende week weer naar Putten misschien ook fietsen van Ede naar Putten, hangt van het weer af.
    Zit ook in het zwembad nu ,het is 27 graden dus dat is nu wel aardig.
    Hans veel meer als ik (ohne Hose).
    Hij heeft het nu in zijn rug ,hij heeft zich vertilt aan een fiets in de auto doen, hij doet een beetje zielig.
    De ouwe kat is er weer helemaal bij, hij kan weer zelf eten en drinken.
    Het werk dat je daar doet vrijwillig is harder nodig dan in Nederland, hier geeft het weleens frustraties,dat heb ik ook ervaren zoals je wel weet.

    Nou Lies ik weet niet meer,veel plezier met je collega,s en tot hoors

  • 02 Augustus 2008 - 11:36

    Marian Koopman-kegel:

    hallo lies, ik was een paar dagen bij heleen en johan, en hoorde daar dat je weer peru bent, hopelijk kan je je daar nuttig maken, jan zit nu in moldavie, doet daar 3weken vrijwillergers werk van omroep max, renovatie van een zorg centrum, mooi werk maar totaal anders dan hier, veel improviseren.
    wens je heel veel succes daar, en blijf je volgen op je site.
    hart. groet uit alkmaar
    marian.


  • 03 Augustus 2008 - 17:14

    Ine:

    Het klinkt allemaal goed, ik zou alles verwachten behalve een sportschool met high tech apparatuur. Ik ben weinig op de sportschool het weer is te mooi om binnen te sporten en natuurlijk net twee weken naat tjechie geweest. Daar zeg ik nu van eens maar nooit weer en dat ligt niet aan het land maar aan de mensen. Deze hebben echt nog een oostblok mentaliteit. Ik kan je verzekeren dat dit niet de mentaliteit is waar wij als de de vroompjes op zitten te wachten. Wij hebben pech met de auto en ik kreeg het niet opgelost, dank zij Laurens zijn we thuis. Verder wel heel gezellig gehad de eerste week veel gezien en gewoon met de jongens spelletjes gedaan hebben en veel gelachen. We zijn gelukkig nog een week thuis om bij komen van alle stres.

    liefs Ine

  • 04 Augustus 2008 - 13:40

    Hanneke:

    Ha Lies, ik was blij verrast een link te ontvangen naar jouw reissite!! Wat een ervaringen allemaal. Ik hoop dat het je verder goed gaat en bovendien hoop ik je te zien in januari bij een reunie van Koetsiervrouwen.
    Met mij prima. Gewoon bij de HvA. Wel net geklommen in de Alpen samen met Donald. Prachtig. verder één kid in Zuid Afrika voor een half jaar. Ook spannend.
    Veel liefs en groet,
    Han.

  • 06 Augustus 2008 - 16:23

    Frederique:

    Hey Lies. Ik denk echt dat die poppetjes een groot succes worden! Nu maar snel beginnen met reclame maken overal. Ik ben al begonnen door het voorbeeldengeltje aan mijn webcam te hangen. Liefs, Fredy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lies

Lieve familie, vrienden en collega's. Dit is het 3e deel van mijn reissite. A.s.maandag vertrek ik naar Peru en Ecuador. Dit boek wordt met name geschreven over mijn toekomst, de scheiding ligt achter me. Als eerste begin ik met het plaatsen van een aantal foto's van mijn verblijf in Nederland, wat super was..waarom zou ik weer weg gaan. Mijn resultaat gericht zijn heeft me dit ingegeven. Ik laat de foto even zo staan. Nieuwe foto"s volgen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 132946

Voorgaande reizen:

19 September 2013 - 28 Oktober 2013

Lies in Salamanca

07 Juli 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: