De Andes in. - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Lies Vroom - WaarBenJij.nu De Andes in. - Reisverslag uit Ayacucho, Peru van Lies Vroom - WaarBenJij.nu

De Andes in.

Door: Lies de Vroom

Blijf op de hoogte en volg Lies

24 Augustus 2008 | Peru, Ayacucho

Het vorige weekend ben ik de Andes ingetrokken. Dit hoort echt bij mij, zo van iedereen verlaten...nou ja..Ik was met 3 mannen (mijn taallerares, Roxanne, was hier nog een beetje bezorgd over), maar eerlijk gezegd, had ik er niet over nagedacht. Ik wist al toen ik voor de tweede keer naar Ayacucho ging, dat ik een trekking wilde doen (Na mijn ervaringen met de Incatrail met Lau en de Huaraz trekking met Harm...en niet te vergeten de Kilimanyaro. Deze trekkings waren te geweldig voor woorden). Ik wist dat de man van Alanya (zie www.loscachorros.nl...weet niet zeker of dit goed is...een andere organisatie in Ayacucho) een trekking deed in de buurt en ik wilde echt weg uit dat stoffige dorp. Het gezelschap...zie verder de foto´s.. je moet er wel een naam bij kunnen zetten, Peter de gids en man van Alanya, Tom een Belgische opvoeder en vrijwilliger bij los Cachorros...echt een super Belg..met hem moest ik de tent delen..de beste klimmer van ons allen...een pieske zetten, een konijnenpijp en noem maar op. . Verder hadden we een drager en partttime kok, Heraklion..Peter hielp ook mee met het koken. Zaterdagochtend gingen we met een busje naar een laguna om daar eerst vis te halen (die nog gevangen moest worden) en vervolgens een eerste pasje over naar het kamp op 4500 meter hoogte. Hier lagen al een paar dingen klaar..zoals karton voor de matjes, een ketel voor het water en een flesje geheimzinnige gebouwen drank waarvan ik de naam ben vergeten, maar je werd er wel warm van.We hebben eerst riet geplukt voor een extra warme ondergrond (bescherming tegen de nachtvorst) en toen de tenten opgezet...2 mummy slaapzakken..en toch was het soms koud...vooral als je even de tent uit moest. Heerlijk verse vis gegeten en dan met 6 laagjes...en ik als enige vrouw met een kruik...anders doe ik altijd plastic flesjes met warm water in mijn slaapzak. Het ijs stond de volgende ochtend wel op de tent. Na een super ontbijt met ei, naar 5000 meter gelopen...niet te snel en snel buiten adem, super weer. De echte top konden we niet op..behalve Tom..maar nog niet de hoogste top van de Andes..Peter welke is dit??? Na de daling pacha manca gegeten, echt Peruaans varken en gewone aardappels en zoete aardappels en bonen klaar gemaakt in een aarden oven...zoals vroeger. Super lekker, maar na een klim smaakt ook alles. Later het meer omgewandeld en de condors zien vliegen. De volgende dag naar het condornest gelopen..helaas was hij of zij niet thuis. Dit zie je niet op de foto s. Gisteren een beter toestel gekocht. Toen nog even soep eten en de terugtocht aanvaardt. Waren blij met het 2e busje..maar wel onderweg pech...gelukkig nog tijd voor het after wandel drankje en blij dat we niet hoefden mee te liften op een vrachtwagen met lama´s. De uren rond het vuur werden doorgebracht met het vertellen van spannende reisverhalen m.n.door Peter en mij..over de puma en de adidas, het 4 keer boeken van de kilimanyaro etc.

Toen afscheid van een moeder die wegging met weer aardappel en rijstepap...had gehoopt die 3 dagen een paar kilo kwijt te raken..maar niet gelukt.

De drink gewoontes hier: wijn uit een borrelglaasje na het eten...rum in een groot glas de kring rond.

Mannen heten hier varones..nog nooit geleerd op welke cursus Spaans dan ook... klinkt als baronnen, vrouwen zijn gewoon mujeres.

Verder mooie wandelingen zoeken in de buurt is nog moeilijk..niemand doet dit.

Over het project als Fredy weggaat, tjeetje. Wel spannend en wel gemotiveerde mensen, maar die bevlogenheid..zij heeft 2 kinderen in huis waar ik spinning mee doe...zij kunnen handschoentjes verdienen als ze 5 keer zijn geweest. Er komen geen nieuwe vakopleidingen omdat de markt dan vezadigd raakt..kan de HVA ook wel eens overdenken.

Met alle moeders wezen eten..doe ik niet met de HVA studenten. Wat een problemen over kinderen met epilepsie (moeder vertrokken met kind naar de VS), psychische stoornissen etc. Veel van de moeders hadden nog nooit in een restaurant gegeten. De 2e groep liet ik extra bestellen, want ze willen altijd eten meenemen voor de kinderen. God dankt je, zeggen de vrouwen. Liefs Lies

  • 25 Augustus 2008 - 01:47

    Maartje:

    Hoi lieve mam,
    klinkt mooi die tocht! Maar niet echt iets voor mij :-)

    Tot snel!
    Veel liefs

  • 25 Augustus 2008 - 12:12

    Ine:

    Wijn uit een borrelglaasje moeten wij ook eens invoeren. wat betreft de pech met het busje, ik ga bijna denken dat de familie de Vroom daar een vloek over afroept. WE gaan dan nu ook maar aannemen dat driemaal scheepsrecht is. Aalt zijn nieuwe auto is afgelverd dus wij hopen voorlopig weer met een gerust hart rond te kunnen rijden.

    leifs Ine

  • 30 Augustus 2008 - 20:49

    Fredy:

    Bij het vorige berichtje ging het mis, hopelijk ontvang je dit wel. Gezellig, over een uurtje (EIND AUGUSTUS!) een Kerstborrel bij het zwembad. Dat kun jij alleen bedenken. Leuk dat je ook het hele peruaanse team uitnodigt! Liefs en tot dadelijk, heb zin in een stuk taart. Fredy

  • 01 September 2008 - 18:18

    Jolanda:

    hallo Lies

    Het vorige bericht was ik even vergeten, druk gehad denk ik met mijn verjaardag, was leuk ,zag er ook uit als 30 (bedankt voor het compliment)een zeer blote jurk had ik nog in de kast hangen van tien jaar terug, je weet hoe ik ben, maar die oude nachbarns konden niet van die schouders afblijven, toch wel leuk
    Met jou gaat het ook wel goed daar met een jonge belg in een tent slapen,was niet zo koud dus.
    Je maakt weer heel wat mee en doet goed werk,hoop dat je ook veel plezier kan hebben met de vrouwen van mama Alice.
    Je ziet er trouwens ook goed uit op de foto met dat rode vestje.
    heb een boek van Ine gehad voor mijn verjaardag ,heel leuk boek,Koninginnenrit,gaat over zes vrouwen in een huis tussen de vijftig en zestig, een van die vrouwen lijkt op jou.
    Ze noemen de vrouwen de tites, echt een boek van deze tijd.
    Geniet van al je ervaringen
    Veel liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lies

Lieve familie, vrienden en collega's. Dit is het 3e deel van mijn reissite. A.s.maandag vertrek ik naar Peru en Ecuador. Dit boek wordt met name geschreven over mijn toekomst, de scheiding ligt achter me. Als eerste begin ik met het plaatsen van een aantal foto's van mijn verblijf in Nederland, wat super was..waarom zou ik weer weg gaan. Mijn resultaat gericht zijn heeft me dit ingegeven. Ik laat de foto even zo staan. Nieuwe foto"s volgen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 132946

Voorgaande reizen:

19 September 2013 - 28 Oktober 2013

Lies in Salamanca

07 Juli 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: