Goede feestdagen vanuit Ecuador - Reisverslag uit Bahía de Caráquez, Ecuador van Lies Vroom - WaarBenJij.nu Goede feestdagen vanuit Ecuador - Reisverslag uit Bahía de Caráquez, Ecuador van Lies Vroom - WaarBenJij.nu

Goede feestdagen vanuit Ecuador

Door: lies de vroom

Blijf op de hoogte en volg Lies

25 December 2015 | Ecuador, Bahía de Caráquez

23 december 2015

Lieve familie en vrienden,

Zo vlak voor de kerst, wil ik nog mijn belevenissen in Ecuador met jullie delen. Ik begin bij vandaag. Vandaag was het kerstfeest voor de kinderen in Canoa van de hoteleigenaren. Ja, dat zie ik in Putten nog niet gebeuren. Ik denk ook, dat er geen kinderen in Putten zijn, die geen een sinterklaas of kerstcadeautje krijgen. Behalve de kinderen van Jehovagetuigen, waar ik mee bezig ben, omdat we een huurster hebben uit Canada, die hier vrijwilligerswerk doet, iedere dag langs de deuren om zieltjes te winnen. Nou, ik zoek ook heus een vrijwilligersbaantje, maar dat niet.
Maar goed, het kerstfeest, er komt een clown en die vermaakt ons de hele middag en aan het eind krijgen ze eten en krijgen de kinderen een cadeau en een zak snoep. Iedere hoteleigenaar doet zijn eigen wijk. Ik denk echt, dat het voor veel kinderen het enige cadeau is, wat ze krijgen. Gezien de belangstelling en de gretige handen.

Het afgelopen weekend zijn we naar het zuiden van Ecuador afgereisd, st.Elena en Salinas. We hadden hier een klusje te doen. Een niet betalende klant wilde zijn rekening vereffenen door ons daar land aan te bieden. Het was net een woestijn…of Texas (nog nooit geweest). Zo droog en veel cactussen. Het terrein zou misschien na 30 jaar iets kunnen opbrengen….maar voorlopig is het een dorre vlakte. Er waren daar in de buurt ook modderbaden, zoals in Dalaman in Turkije. Naast ons waren er een stuk of 8 gasten…in een modderbad dat 20 keer zo groot was…..maar weer veel ruines. Als iemand nog iets wil investeren…..??????

Salinas ligt aan de oceaan en is een modern strand. Dit merk je vooral aan het optreden van de politie. We waren een beetje verdwaald, om naar een robben (lobos marines) rots te kijken en het meest westelijke punt van Ecuador. We houden een agent aan om hem de weg te vragen en als hij die gezegd heeft, gaat hij ons een bekeuring van 140 dollar geven, omdat we uit een straat kwamen waar het eenrichtingsverkeer was. Na een tijdje praten met Maart en Jose..kwamen we er zonder bekeuring met 20 dollar vanaf. De dag, dat we vertrokken, kregen we een aanrijding met een motor. Het was niet de schuld van Jose. Toen de politie langs kwam, zei de man die aangereden was….ga maar door..ik ben het aan het regelen. Hij kwam later wel geld vragen en wilde, dat wij hem naar het ziekenhuis brachten. Hij rekende erop, dat wij geen zin hadden in politie…kost zo 2 uur en veel gezeur…dus dat maar gedaan….weer 40 dollar lichter…maar zo gaat het in dit land.

Nu over hoe ik me hier vermaak. Het is altijd warm, als ik thuis ben, kan ik me dat vaak niet herinneren. Maar ik heb altijd zand aan mijn voeten, zwem iedere dag. Ik doe aan yoga (arial yoga…in de lucht hangen met behulp van hangmatten) en schilderen…dit is overigens voor het eerst dit jaar, dat er echt dingen te doen zijn voor toeristen, buiten het surfgebeuren. Er is Triviant…een Engels spel met woorden raden…..voor de Amerikanen en ladies night. Er gebeurt dus echt wel iets. Ik kom nog niet echt toe aan het wateraerobic geven…maar vraag wel of mensen interesse hebben en het schilderen op het strand en de schilderijen verkopen…ja..daar moet ik nog aan werken. Ik heb wel 2 dikke boeken over schilderen gelezen…het laatste boek van Joost Zwagerman..echt een aanrader en “dat kan mijn kleine zusje ook”. Ik ga nu met kerst met de kinderen op het strand de oceaan schilderen met acrylverf. Het is lastig, op het strand lopen 2 Colombianen ook hun schilderijen te verkopen en die zijn echt beter. Maar ik geef de moed niet op…ik maak vorderingen. Mijn lerares was ook echt goed….ook als broodwinning..en wie ben ik dan?
Verder lees ik veel, vooral in de hangmat…nu de Patagonie Express aan het lezen…en dan op internet naar die treinreis zoeken….voorlopig ben ik de Zijderoute aan het plannen per trein uiteraard. Het boek van de Patagonie express, had ik uit een doos op het Sinterklaas feest in Quito, waar zo ongeveer alle Hollanders uit Ecuador waren. Daar veel Hollanders gesproken, die het geluk in Ecuador zoeken. Iemand met zwembaden verwarmen via zonne-energie…..geen vetpot tot op heden, maar wel bijzonder. Hij vond Ecuadorianen wel heel bot…bij iedere storing…doe mij dit maar weer vergoeden. Ook met zonnepanelen in de weer geweest…hier geen uitwisseling van stroom met het net…dus als er overdag zon is, kan je de airco er s’nachts niet op laten draaien. Dus weinig zin. Wie een oplossing weet…ik houd me aanbevolen.

Overmorgen is het kerstdiner in een hotel in Bahia met het recht tot ontkurken…dit betekent, dat je je eigen wijn moet meenemen. Ben benieuwd, gaan jullie horen.

Het oppassen op Kyara en Kayla wordt wel beter. Kayla heeft nu de neiging om mij na te doen…mijn slechte uitspraak van het Spaans en mijn lachen…waardoor ik nog harder moet lachen en dat gaat dan een poosje zo door. Het best als oma ben ik met zwemmen, zal wel zo blijven, totdat ze in Nederland weer helemaal aan mij overgeleverd zijn. Ik heb Maart beloofd een week op ze te passen.

Over mijn moeder nog, ze heeft nu een plaats in een verzorgingshuis in Putten, daar ben ik blij om.

Vanuit hier wens ik een ieder een goed kerstfeest toe en een goed 2016. Blijf ik nog dromen van de ijsbaan, maar begreep uit het nieuws, dat er voorlopig geen sprake is van natuurijs in Nederland.

Liefs Lies

  • 25 December 2015 - 19:24

    Tonny:

    Hoi Lies,
    Voor jou en je familie ook hele goede kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar.
    Zo te lezen in je verslag ben je weer heel veel ervaringen rijker.
    Geniet nog lekker van je kinderen en kleinkinderen.
    Heel veel plezier nog.

    Groetjes
    Tonny

  • 26 December 2015 - 17:27

    Harm:

    Moeders!
    Fijne 2de kerstdag, al doen ze daar volgens mij niet aan.
    Aerial yoga klinkt spannend, pas je wel n beetje op?
    Veel liefs!

  • 26 December 2015 - 23:08

    Marijte:

    Hoi Lies, wat vermaak jij je weer heerlijk. Wat zal je genieten van het mooie weer.
    Heel fijne tijd nog en veel succes met schilderen en de verkoop. Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lies

Lieve familie, vrienden en collega's. Dit is het 3e deel van mijn reissite. A.s.maandag vertrek ik naar Peru en Ecuador. Dit boek wordt met name geschreven over mijn toekomst, de scheiding ligt achter me. Als eerste begin ik met het plaatsen van een aantal foto's van mijn verblijf in Nederland, wat super was..waarom zou ik weer weg gaan. Mijn resultaat gericht zijn heeft me dit ingegeven. Ik laat de foto even zo staan. Nieuwe foto"s volgen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 691
Totaal aantal bezoekers 132924

Voorgaande reizen:

19 September 2013 - 28 Oktober 2013

Lies in Salamanca

07 Juli 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: