Weer gemist en kerstmis - Reisverslag uit Chone, Ecuador van Lies Vroom - WaarBenJij.nu Weer gemist en kerstmis - Reisverslag uit Chone, Ecuador van Lies Vroom - WaarBenJij.nu

Weer gemist en kerstmis

Blijf op de hoogte en volg Lies

22 December 2012 | Ecuador, Chone

Beste familie en vrienden, voordat ik het vergeet: jullie allen hele goede kerstdagen. Ik doe geen kaarten. Ik ben inmiddels zo bekend bij het dichtstbijzijnde postkantoor in Bahia, dat ze onder de toonbank gaan liggen, als ze me zien.....ze weten, dat ik niet gewend ben om een half uur in de rij te staan om een kaart naar Nederland te sturen. En Maartje weet dat het lang duurt, dus stuurt ze mij altijd naar het postkantoor...oma moet iets te doen hebben en Maart is druk, zij hebben hoogseizoen...kerst en warme tijd.

Ik begin met vanmiddag: het kerstfeest op de school van Kyara. Zou om twee uur beginnen. Dus ik ga me om half twee netjes aankleden. Maart had een lootje: met voor 51 kinderen snoep kopen. Dus die dozen mee. Kyara en de meeste kinderen in van die super mooie jurken van nylon...mogen volgens mij niet in Nederland verkocht worden....gevaarlijk met brand....maar hier geen open haarden en kaarsen met kerst. Toen heb ik er tot half 5 gezeten. Er gebeurde weinig.....foto's maken met de kerstman.....ook een lootje...die het niet leuk vond. 2 liedjes...snoep uitdelen en toen wachten op het eten...en toen hield ik het voor gezien. Het schooltje is van de RK missie....weinig geld. Dus voor kerst paar keer vergaderen...lootje trekken wat je moet doen en hopen dat je een lootje trekt met niets. Taart staat de hele middag op tafel.....maar altijd wachten op het eind....wat de taart niet lekkerder maakt. Maar de taart is vooral voor de foto's.

Wat ook niet meezat vandaag...maar wel voor het eerst weer internet sinds 5 dagen...zeggen die gasten van het internet....je tijd van de compu staat op Holland.....maar al die weken geen probleem en nu wel. Komt omdat de wereld zou vergaan....veel kerstfeesten naar voren gehaald, beetje bidden ...kan geen kwaad van te voren. Het leeft hier wel...denk dan waarom gaat Harm nu met het vliegtuig...maar goed...dit goed afgelopen. Gisteren dus het hotel kerstfeest. Zou om 10 uur beginnen. Maart, Jose en een man ingehuurd op dinsdag om de kerstpaketten en de cadeautjes voor de kinderen van het personeel en die van de familie te kopen...de hele wagen vol. Ga ik niet meer zo doen....te druk. Ik doe altijd veel boodschappen in een keer, maar Maart moet wel heel veel doen. Verder met het kerstfeest...het begon dus pas om 12.00 uur...cadeautjes met lootjes...en een toespraakje....en dan whisky voor iedereen. De vrouwen dansen de hele middag...ik ook...af en toe nodigen we een man uit mee te dansen...en dat dus van 13.00 tot 18.00 uur. De whisky uiteraard steeds maar 1 glas...gaat de hele dansgroep rond. Denk dan altijd aan de kerstfeesten op mijn werk....een lunch...maar dansen ho maar....Ik voel me dan altijd verbonden met de Ecuadorianen....vooral met de vrouwen. Kinderen en echtgenoten mogen niet meekomen...is in overleg met het personeel. Maar dan moeten de vrouwen naar huis....Jose had mij al naar huis gebracht...en dan zijn al de vrouwen met al die kinderen best aangeschoten....is er thuis niet een bord rijst voor de kinderen gemaakt...mannen het kerstfeest in het hotel is maar een keer per jaar...zij gaan die vrouwen slaan...en dan moet Jose weer opdraven om die mannen tot de orde te roepen...als Raquel met blauwe plekken op haar werk komt morgen.... geef ik je aan bij de politie. Dus de dag na het feest...iedereen met een kater...vissoep eten.

Wat ik gemist heb. Ik reis al heel veel jaren en altijd in iedere toeristen gids, staat een verhaal over de schildpadeieren die uitkomen en dat de kleintjes dan naar de zee lopen. Dit moet je meemaken...ik noem maar Suriname en Turkije.....Maar dat is dus ook in Canoa, maar ik sliep gewoon. De zeeschildpadden leggen hier ook eieren....onder huisjes hier...die de natuurbescherming heeft afgebroken...bepaalde planten en een combi van zoet en zoutwater...en toen afgelopen dinsdag stond ik op...er was een bepaalde stand van de maan....en toen waren de eieren uitgekomen. De schildpadjes zochten door het licht van de maan in de oceaan, de oceaan op...en trokken met duizenden...uit verhalen...ik lag te slapen...over het strand. Er waren een paar mensen die het wisten...2 vrachtwagens, die ze gewoon in zakken gooiden...brengt 10 dollar per schildpadje op en een paar toeristen, die de schildpadjes naar de zee hielpen. Toen ik het dinsdag hoorde....stond er nog een emmer schildpadjes bij het hotel....foto's van Maart komen....zij waren de weg naar het licht van de maan kwijt en afgekomen op het licht van het zwembad hotel.....Dus de marine gebeld....ieder uur vers zeewater halen en bij eb naar de zee brengen. Tja, waarom weet niemand dat dit ook in Canoa is. De volgende nacht uiteraard naar het strand....maar toen geen maan...dus volgend jaar houd ik het in de gaten.

Het kerstfeest van Kyara nog steeds niet afgelopen....komende dagen...volle bak...heb een professionele bingo gekocht...dus veel met de neven en de buurtkinderen. i

Dit was het weer even. Nog naar Guayaquil geweest. Mooi en veel winkels. Woon nu in een echt huis. Liefs Lies

  • 22 December 2012 - 05:45

    Lau:

    wat een toestand Lies, en wat een leuk project om aan te beginnen, Lies als de schildpaddenredster van Canoa, in ieder geval trekt dat veel toeristen, wij willen graag reserveren, voor volgend jaar, we komen helpen en beschermen, moet je me wel wakker maken op tijd


    nou effe serieus, heel indrukwekkend die schildpaddentrek en jongen naar het water, maak er een toeristische attractie van

    fijne feestdagen voor iedereen

    Lau

  • 22 December 2012 - 20:56

    Jolande:

    hallo Lies.bijzondere kerstviering ,ook die warmte met kerst is vreemd,herken alles wat je schrijft.
    Hetty had het ook zo druk met iedereen geschenken geven.
    Leuk al die schildpadjes,heel bijzonder om mee te maken,dat zijn de dingen die je nooit vergeet.
    Weet je nog in Duitsland,Sauerland, een weekend, was je nog bij Rienk,al die padden in de avond op de weg ,we waren een stukje lopen,wel honderden.

  • 22 December 2012 - 21:31

    Heleen Klinkenberg:

    De wereld niet vergaan. En jij iets...schildpadjes redden...om naar uit te zien volgend jaar. Fijn dat het goed met je gaan. Fijne feestdagen en een voorspoedig 2013. Liefs van Heleen.

  • 23 December 2012 - 12:03

    Leonie:

    Lieve Lies, fijn weer een verhaal van je te lezen. Over je gezondheid zeg je weinig, ik hoop en denk dan maar dat dat weer helemaal goedgekomen is....... Wat een andere wereld, wat een andere cultuur, wat een andere tempo. Voor Nicole is het allemaal denk ik heel herkenbaar. Wat heerlijk dat je nu in je eigen huis woont, geniet ervan zou ik zeggen! Ik wens jullie met elkaar hele fijne feestdagen en een goede jaarwisseling. Lieve groetjes van ons allen uit een regenachtig Nederland.

  • 25 December 2012 - 15:51

    Annette Thijs:

    Hoi Lies,

    Fijn te lezen dat het goed met je gaat! Geen bericht meer over je ziekenhuisbezoek, dus neem aan dat alles achter de rug is?
    Mooi kerstverhaal ook, leuk om te lezen. Ik heb een link er naar toe op mijn Facebookpagina gezet. Hoop dat je dat goed vindt.

    Liefs,

    Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lies

Lieve familie, vrienden en collega's. Dit is het 3e deel van mijn reissite. A.s.maandag vertrek ik naar Peru en Ecuador. Dit boek wordt met name geschreven over mijn toekomst, de scheiding ligt achter me. Als eerste begin ik met het plaatsen van een aantal foto's van mijn verblijf in Nederland, wat super was..waarom zou ik weer weg gaan. Mijn resultaat gericht zijn heeft me dit ingegeven. Ik laat de foto even zo staan. Nieuwe foto"s volgen.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 784
Totaal aantal bezoekers 132954

Voorgaande reizen:

19 September 2013 - 28 Oktober 2013

Lies in Salamanca

07 Juli 2008 - 04 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: